Scientologi, Tom Cruise och Psykologi.

Har precis tittat färdigt på dokumentären The Secrets Of Scientology (Scientologins Hemligheter). Stjärnornas religion (Hollywood). Som John Sweeney säger; de är väldigt trängande för att vara en religös organisation (som de påstår sig vara). Hans utredningar resulterade nämligen i att Scientologin skickade folk efter honom. Avhoppare kallar Scientologi för en farlig kult.

Vidare tittade jag på LiveTV’s Matt Lauer interjvu med Tom Cruise.

Psykologins härkomst har inte stor betydelse i hur stort värde den har i människors liv i nutid. Tom argumenterar negativt ang. psykologins uppkomst, jag vet inte vad han menar. Vad jag läst sägs den tyska skolastiska filosofen Rudolf Goclenius vara den som mytande psykologi år 1590 men någonting som kan uppfattas negativt i.o.m uppkomsten har undgått mig (rätta mig om jag har missat något!? Historia är inte där jag glänser).

Jag är inte helt emot det han säger angånde medicin, jag förstår vad han vill förmedla. Det är sant att droger inte är det optimala alternativet. När det kommer till anti depressiva mediciner dämpas problemen och det är en flykt, det enkla sättet att ta tag i det hela (säger inte att depression är enkelt). Skrämmande att “mess with the head” måste jag säga. Psykologi är däremot inte fel (Tom verkar vara helt emot den), den överdrivna användingen av medicin är felet. Världen är aningen för mycket pro denna typ av tillvägasätt/bot. Mediciner förespråkas överdrivet, istället borde alternativ vara bättre tillgängligt och tydligt. Påstår inte medicinens positiva effekt eller att det inte finns gånger då medicin hjälper eller är det enda alternativet. T.e.x kan akuta fall behöva godkännas som undantag.

Liten notering: Livsstil, kost och tankesätt har stor betydelse vad gäller mental hälsa på många punkter.

One thought on “Scientologi, Tom Cruise och Psykologi.

  1. Pingback: Psykiatrin Dödens industri | Jean Billie

Leave a Reply

